Als zzp’er is het niet nodig om uw salarisadministratie bij te houden. Maar eens u personeel begint aan te nemen om verder groeien, is dit wel essentieel. De Belastingdienst vereist dit en verwacht hier verschillende documenten in terug te vinden.

Waaruit is een salarisadministratie opgebouwd?

Wanneer men het over salarisadministratie heeft, praat men voornamelijk over loonstroken, loonstaten en jaaropgaven. Verder zijn er nog bedrijfsgerelateerde documenten die u nodig hebt om deze boekhouding volledig te houden. Zo kunt u de data van uw prikklok ook bijvoegen.

Het bijhouden van vakantie- en ziektedagen is onderdeel van uw personeelsadministratie, net als de uitgebreide huisregels of alle onkosten van uw personeel. Houd er rekening mee dat u net als veel andere onderdelen van uw administratie ook de salarisadministratie zeven jaar moet bijhouden.

Payrolling

Naast uw personeel zelf te rekruteren, heeft u ook de keuze om ze via payroll uit te besteden. Een gespecialiseerd payroll-bedrijf neemt dan op papier uw werknemers in dienst. Hierdoor hoeft u zelf niet wakker te liggen van enige salarisadministratie, want zelf heeft u geen medewerkers aangenomen.

Dit systeem maakt u ook vrij een aantal juridische risico’s. De diepte hiervan is afhankelijk van uw payroll-aanbieder.

Natuurlijk brengt dit systeem zijn eigen kosten met zich mee. Daarom kiezen veel ondernemers om hun salarisadministratie gewoon uit te besteden aan een specialist zoals Administratiekantoor de Beer.

Wij verzorgen het administratieve deel van uw onderneming, zodat u zich met het feitelijke werk kunt bezighouden. Ook staan we paraat om advies te geven voor uw constante groei.