Naast het feit dat u als ondernemer uw administratie jarenlang moet bijhouden, is het ook gewoon heel aangenaam om deze op orde te houden. Een heldere en digitale administratie zorgt dat u meteen weet hoe de financiële kant van de zaak ervoor staat.

Administratieve vereisten van de Belastingdienst

De Belastingdienst verwacht volgende zaken in uw administratie terug te kunnen vinden:

  • Facturen (ontvangen en uitgaande)
  • Kasadministratie
  • Urenadministratie
  • Reisadministratie
  • Transactieoverzichten
  • Belastingen (inkomstenbelasting en btw)
  • Bedrijfscorrespondentie (contracten, brieven, offertes, e-mails, etc.)
  • Correspondentie en contracten met leveranciers of opdrachtgevers
  • Modelovereenkomst

Hoe lang moet u administratie bewaren?

Een groot deel van uw administratie moet u voor minimum zeven jaar bewaren. Alle aangelegenheden die met onroerende zaken te maken hebben, moet u zelfs voor een minimum van tien jaar bewaren. De manier waarop u dit doet en het niveau van detail, moet u met de Belastingdienst afspreken en op papier laten zetten. U kunt administratie bijvoorbeeld digitaal of op papier bijhouden.

Let erop dat wanneer u uw administratie digitaal bewaart dat deze op termijn ook nog steeds beschikbaar moet zijn. Kijk dit na voor u met een programma start, maak voldoende back-ups van uw gegevens en vervang niet zomaar computers die vol staan met belangrijke data.

Tips voor inzichtelijkheid

Veel ondernemers nemen zelf de tijd niet om hun administratie inzichtelijk en helder te houden, daarom staan wij voor u klaar. Administratiekantoor de Beer helpt u graag om uw administratie op orde te houden. Bovendien zijn wij gespecialiseerd in het digitaliseren ervan voor het ultieme gemak en overzichtelijkheid.