Wanneer u het als ondernemer niet eens bent met de belastingaanslag die de Belastingdienst u gegeven heeft, moet u een bezwaarschrift opsturen om te tonen dat u niet akkoord bent. Natuurlijk is dit meer dan simpelweg uw ongenoegen over de aanslag uiten.

Waarom een bezwaarschrift schrijven?

Het kan zijn dat uw belastingaanslag foutief is. U ontdekt dit zelf of uw administratiekantoor merkt dit voor u op. In dit geval is het tijd voor actie. Binnen zes weken na het opstellen van de aanslag moet u een bezwaarschrift indienen. Wanneer u hiervoor te laat bent, is het nog steeds mogelijk om een verzoek voor bezwaar te sturen.

Voor een succesvol bezwaarschrift, schrijft u een heldere motivatie waarom en over welk gedeelte u het niet eens bent. De Belastingdienst aanschouwt dit ook als een uitstelverzoek voor de betaling. Dit uitstel geldt alleen voor het gedeelte waar u bezwaar tegen maakt.

Deze opschorting is geldig tot de uitspraak over uw bezwaar klaar is. Hoewel bezwaar aanvragen gratis is, moet u toch invorderingsrente betalen wanneer u afgewezen wordt, maar niet als u de aanslag nog binnen de betaaltermijn kunt aflossen.

Hulp van buitenaf

Veel ondernemers schakelen liever een derde in om deze bezwaarschriften op te stellen en in te dienen. Een boekhouder of administratiekantoor kent namelijk alle regels om dit doelmatig te kunnen doen.

Administratiekantoor de Beer staat klaar om u het beste advies te geven en u te ondersteunen met al het fiscale. Zo zijn wij ook bedreven in het schrijven en insturen van bezwaarschriften.